Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Willemijn Arends - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Willemijn Arends - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: Willemijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

27 April 2015 | Peru, Cuzco

Eenmaal aangekomen in Cusco verbaasden we ons over hoe modern en sfeervol het centrum is. Gezellige steegjes en mooie gebouwen zoals hier hadden we al lang niet gezien. Santiago en Puno waren ook modern maar Cusco deed ons zelfs denken aan bijvoorbeeld Parijs. Het enige waar je omheen moet zijn de talloze Peruanen die je op straat van alles willen aansmeren en na een keer nee nog niet tevreden zijn. Verder zijn er heel veel leuke eet- en drinkgelegenheden en kun je je er lang vermaken. Maar daar kwamen we niet alleen voor.
Het doel dat we in Cusco wilden bereiken was een mooie wandeltocht naar Machu Picchu maken. Dit kon niet meer via de Inca trail omdat die al in Januari vol zat en wij niet eerder wisten dat we hierheen zouden gaan. Dus het werd de alternatieve trail, de Salkantay trek. Met 5 andere toeristen, een gids, een kok, een assistent-kok, de paardenman en zijn muildieren gingen we op pad om 5 dagen later de zon te zien opkomen bij Machu Picchu. Dit was niet zomaar een tocht, maar een hele mooie en zware.
Bij de zoutvlaktes in Bolivia hadden we al gemerkt dat we wel tegen een hoogte van 5000 meter boven zeeniveau konden, nu was het zaak om dit ook lopend aan te kunnen. De tweede dag zou het zwaarst zijn, deze dag wordt ook wel de Gringo (blanke)- killer genoemd. Dus de gids had ons vlak voor de zwaarste beklimming van die dag een goede peptalk en cocabladeren gegeven waardoor we uiteindelijk bovenaan met z’n allen op hem stonden te wachten.
Iedere ochtend, middag en avond wisten de kok en zijn assistent de lekkerste en traditionele maaltijden voor te schotelen. Onderweg kochten we nog een blije cavia waarvan de kok ’s avonds een heerlijke bereiding op tafel zette. Naast die goede verzorging konden we aan het einde van dag 3, toen iedereen heel moe was, genieten van heerlijke warm-waterbronnen. Op de 5e dag wilde de gids ons als eerste groep bij Machu Picchu aan laten komen zodat het er nog niet zo vol was, een idee wat tientallen andere gidsen ook hadden;) Toch waren we er als een van de eersten en konden we nog even genieten van Machu Picchu zonder dat het bezaaid was met toeristen. Een mooie bekroning van een mooie en gezellige tocht (zie foto’s).
Na Cusco leek het ons wel lekker om nog een paar daagjes op het strand te liggen voordat we via Nederland door gingen naar Azie. Het bleek dat Peru niet echt mooie stranden heeft dus zullen we deze behoefte nog even bewaren voor al die prachtige witte stranden die we in Azie wel zullen tegenkomen.